lördag 8 november 2014

Dåligt med köplägen passar mig bra

Många bloggare försöker närmast desperat hitta placeringar för sitt månadssparande, och ju svårare det är att hitta vettiga investeringsobjekt desto vidare verkar man leta. Allt från preferensaktier till Norska oljeriggsbolag. Just nu gäller inte denna problemställning mig. Eftersom husrenoveringen kostar enorma (!) summor är månadssparandet litet och jag har därmed inget kassaflöde som måste sättas i arbete. Jag har en kassa på ca 25% och handhar månadsvis om det finns läge, annars avstår jag. Förra månadens nedgång resulterade som sagt i Industrivärden. Jag har tålamod att vänta också gör förr eller senare dyker det upp billiga aktier.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tänkte på en sak. Hur är kassan placerad och vad får du för avkastning på de pengarna? Hur stor skillnad i avkastning får du om du räknar med likviderna i din totala avkastning jämfört med att bara titta på portföljens avkastning?

    När jag valde att inte ha likvider så länge jag ser ett köpläge var det framförallt med tanke på den låga avkastning man får på de pengarna. Jag vill att pengarna ska jobba för mig. Vad det egentligen "kostar" i förlorad avkastning att vara likvid är omöjligt att svara på men jag försöker minimera den kostnaden. Det är mitt sätt att se på det iaf.

    Mvh DF

    SvaraRadera
  2. Det är en intressant frågeställning. Jag tänker att så länge det finns köptillfällen så kommer jag att köpa varje månad. Och eftersom jag tillför väldigt lite månadsspar nu så kommer ju kassan att minska successivt. Eftersom det inte varit många köptillfällen det senaste så har detta iofs inte hänt, och jag är ok med det. Missar hellre potentiell avkastning på likviderna än rubbar mina investeringskriterier.
    Det intressanta blir när kassan är nära noll. Då infinner sig frågan om man ska hålla någon likvid, för sakens skull, eller inte. Vissa anser att man bör ha en "krigskassa". Jag är inte så säker på det, men inte helt klar med mitt tänk helt ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man håller krigskassa så måste det innebära att man försöker tajma marknaden. Jag tror mer på att pengarna ska jobba än att man lyckas köpa en aktie några kronor billigare för krigskassan som legat och väntat i ett halvår utan att avkasta mer än kanske 2%. :)

      Radera
  3. Ja, jag tror också att krigskassa leder till tajming, lutar åt att inte hålla en sådan.

    SvaraRadera